Lapland, the best experience of my life! - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Niels Boelaars - WaarBenJij.nu Lapland, the best experience of my life! - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Niels Boelaars - WaarBenJij.nu

Lapland, the best experience of my life!

Door: Niels Boelaars

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 Maart 2016 | Zweden, Kiruna

Hallo allemaal, na lang wachten kan ik jullie weer blij maken met een blog, ditmaal over Lapland. Inmiddels ben ik alweer een week terug uit dit prachtige stukje van de wereld, maar nog steeds krijg ik een glimlach op m’n gezicht als ik eraan terugdenk. Het begon allemaal vroeg op de vrijdagochtend, om 5 uur ging de wekker en na een ontbijt en snelle douche gingen we op weg naar de bus. Volgepakt met koffer en verschillende tassen moesten we door de sneeuw ploeteren, ja hier had het weer es gesneeuwd. Eenmaal bij de bus bleek de douche van vanochtend ook overbodig, of had ik toch iets te enthousiast veel warme kleren aangetrokken.. In ieder geval kon ik me gaan settelen in de bus voor een lange reis van 24 uur, toch verliep deze goed. Na heel veel uren toepen en een enkele rustpauze om de benen te strekken verder was het al 12 uur en zaten we al 16 uur in de bus. Onderweg hadden we al prachtige maar ook onvoorstelbare foto’s gemaakt.

Na toch nog een paar uurtjes te hebben geslapen arriveerde we in Kiruna, hier zouden we één nacht in een hostel verblijven. Het was koud buiten, -15 en het sneeuwde zo nu en dan. In het hostel stond het ontbijt klaar en spek met eieren ging er dan ook wel in na die lange reis. ’s Ochtens stond meteen al een van de hoogtepunten op het programma, Husky honden sleeën en sneeuwscooter rijden. We kregen gelukkig extra warme kleren aan waardoor we enigszins warm bleven op de sleeën en scooters, iets waar onze instructeur blijkbaar geen last van had. Volgens hem was -15 warm en zodoende ging hij dan ook in de pauze op een boomstam in de sneeuw liggen (zonder muts en handschoenen), terwijl wij ons op aan het warmen waren bij het kampvuur in een tipitent. Ach ja, verschil moet er zijn he. Beide activiteiten waren een fantastische ervaring, iets wat niet te beschrijven valt, de natuur, de hoeveelheid sneeuw, de husky honden, de rust en de wilde dieren, ja ik heb wilde rendieren gezien. Ik zou dan ook zeggen, kijk de foto’s maar en geniet!

In de avond hebben we allemaal met stomme verbaasdheid in de plaatselijke (en enige pub) een biertje zitten drinken, alle locals kwamen namelijk hier bijeen en om elf uur, ja zo vroeg sloot de pub op een zaterdagavond daar, was iedereen zo zat dat men niet meer recht naar huis kon lopen. Ohja en schrik niet van de prijs van een biertje, acht hele euro’s per glas. Ze zullen dan toch wel goed verdienen daar in het noorden haha.

De dag erna vertrokken we weer vroeg uit Kiruna om verder naar het Noorden te reizen waar er een mogelijkheid was om ’s avonds het noorderlicht te zien. Onderweg zijn we gestopt bij het Ice Hotel, in totaal zit er meer dan 10.000 ton aan ijs in dit hotel. Heel bijzonder om te zien maar daar blijft het ook bij, dit komt door de prijs per nacht. Ik zou zeggen raad es hoeveel 1 nacht in dit hotel kost…… Allemaal fout schat ik, de goedkoopste kamer kost namelijk €800,- per nacht, en dan moet je ook nog es in de kou slapen ook. In de middag hebben we een bezoek gebracht aan een traditionele Sami familie, dit is een nomadefamilie en tevens de oudste inwoners van Zweden. De enigste inkomstenbron zijn de rendieren, deze hebben we dan ook bezocht en zelfs mogen voeren. Heel speciaal om deze beesten in het echt te zien. Ook de tradities van deze families en wijsheden van de stamoudste waren heel bijzonder om te horen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar onze eindbestemming van vandaag, Abisko, een plaats die qua inwonersaantal verdubbelde door de komst van onze bus. In het hostel zouden we 2 dagen verblijven en het goeie nieuws was dat het hostel nog niet zo lang geleden compleet vernieuwd was. Dus het zag er allemaal spik en span uit, wat was dan het slechte nieuws. Nou dat heb ik aan de lijve mogen ervaren, de eerste anderhalve dag was de boiler kapot dus het hele hostel zat zonder warm water, en ik kan jullie zeggen, een koude douche is geen pretje. In de avond hebben we in een grote tipi tent een gezellige avond gehad met Glock (soort van Gluwhein), marshmallows en allemaal gezellige mensen. Wat uiteindelijk de volgende ochtend resulteerde in een kleine kater, maar die verdween gelukkig snel door het fantastische weer, de kou en de fresh air!

Na een trip van anderhalf uur met de bus kwamen we aan bij een kustplaatsje in Noorwegen, Narvik. Onderweg hebben we kunnen genieten van de prachtige omgeving en het moois wat de natuur te bieden heeft. De fjord die we gezien hebben was toch veruit het mooiste. Het weer speelde hierin natuurlijk ook een grote invloed want de temperatuur was aangenaam, rond het vriespunt, de zon scheen en de lucht was strakblauw. Met de nadruk op was, want onze hoop op het Noorderlicht was groot, maar in de avond werd het bewolkt en bleek dat we dit fenomeen niet zouden zien deze dagen. Helaas, maar het mocht zeker de prest niet drukken, laat dat duidelijk zijn.

De laatste dag brak alweer aan het er stond nog een crosscountry skiing tour op het programma, wat eigenlijk een dure naam is voor Langlaufen. In het begin was het alleen maar klungelig meter voor meter met vallen en opstaan vooruit komen, maar naarmate de tijd vorderde kregen we er handigheid in, en zelfs ook nog plezier in. De natuur was wederom prachtig om te zien en ook nu konden we weer wilde rendieren zien. Uiteindelijk keerde we terug naar het hostel om snel nog een douche te pakken voordat de lange terugreis weer zou beginnen. De week was er echt een om lang te herinneren, hopelijk heb ik jullie er een goeie indruk van gegeven en het is zeker een aanrader om er ooit heen te gaan!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!!