Family, Lobi, Lovely Sweden, and much more! - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Niels Boelaars - WaarBenJij.nu Family, Lobi, Lovely Sweden, and much more! - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Niels Boelaars - WaarBenJij.nu

Family, Lobi, Lovely Sweden, and much more!

Door: Niels Boelaars

Blijf op de hoogte en volg Niels

14 Februari 2016 | Zweden, Halmstad

Het is alweer een tijdje geleden sinds de vorige update, de reden hiervoor was het weer, het is anderhalve week zeer bedroevend weer geweest hier. Je moet je voor stellen dat ik door vijf minuten heen en weer te lopen naar de supermarkt dusdanig nat was dat het water door m’n jas en kleren kwam. Dit was net de week dat Jeffrey langskwam om hier te chillen en dingen te bezoeken. Dit is dus niet echt gelukt, meer dan de universiteit, de stad, het ijshockeystadion en de kroeg heeft hij niet gezien van Zweden.

Toch ben ik de dagen wel doorgekomen en maandag was het dan zover, de family en Lisan zouden overkomen voor vijf dagen. Overdag heb ik mijn kamer maar grondig gepoetst want die was op z’n zachtst gezegd niet heel erg schoon meer. Maar na 4 uur poetsen afgewisseld te hebben met af en toe een powernapje op bed (ja ik ben zeer lui geworden hier), was m’n kamer om van de grond te kunnen eten zo schoon. Om half 6 ben ik naar het centrum gelopen en heb ik staan wachten totdat ze arriveerde, het was een heerlijk gevoel om iedereen in levende lijven weer te kunnen zien en aanraken.

Na een korte pauze in het hotel van Pap, Mam en Sjors gingen we naar mijn kamer, daar aangekomen werd de kofferbak opengemaakt… Nou die was dus tot de nok volgeladen met van alles en nog wat. Van eten, tot koffiezetapparaat, tot koelkast en skispullen, maar last but not least, alcohol haha. Nadat iedereen zich snel gedouchte heeft kon voor mij de volgende verademing beginnen, uiteten in een luxe restaurant. Na bijna 4 weken iedere dag zelf zo goedkoop mogelijk eten te hebben gemaakt was dit een echte verademing. Niet dat ik slecht eet hier, maar het verschil was toch wel te merken tussen mij met euroshopper ingrediënten of een chef-kok met top ingrediënten. Het was een heerlijke avond en weer gezellig als vanouds, natuurlijk was er genoeg te vertellen en degene die mij kennen weten ook dat dat met een slokje wijn op alleen maar erger wordt haha. Uiteindelijk ging iedereen voldaan naar huis en was het na de lange reis voor iedereen tijd om te gaan slapen.

Dinsdag was het nog een regenachtige dag, toch werd het in de middag droog en zijn we naar het strand gegaan, voor mij een terugkeer naar een bekende plek, al was het voor mij toch een hele verandering ten opzichte van de vorige keer. Toen kon ik op een bevroren zee lopen en was er geen zand te zien door de sneeuw. Nu was dat wel anders, er stond een straffe wind, de zee was wild en het was koud. Na een lekkere strandwandeling hadden we onze portie frisse lucht ook weer gehad en heb ik iedereen de universiteit laten zien, de uni is een heel modern groot terrein met ruim twintig verschillende gebouwen. Ook zit er een medisch centrum, service center, kapper en supermarkt op het terrein. ’s Avonds hebben we met z’n allen weer een gezellig avond gehad in een restaurantje in het centrum van Halmstad. De plannen voor de volgende dag werden ook al gemaakt, Helsingborg, en dat komt goed uit want het weer wordt beter en beter. Voordat het zover is stond er nog een verjaardagfeestje op het programma voor Lisan en mij, dit zou de vuurdoop worden voor mevrouw, al was de vorm nog aanwezig van de carnavalsdagen dus dat was mooi meegenomen. Het was een leuk feestje en iedereen was blij ons na al mijn verhalen eens een keer in het echt te zien. Neet al te laat en zaat keerde we huiswaarts, want morgen zou weer een mooie en lange dag worden.

Woensdag had ik eindelijk weer eens school voor de variatie, maar ja we moesten naar Helsingborg dus dan maar een keer een lesje overslaan he, haha! Na een uurtje in de auto te hebben gezeten kwamen we aan in Helsingborg, een plaats met ruim 100.000 inwoners aan de kust van Zweden, dichtbij Denemarken. Na een lekkere cappuccino met Semla (Zweedse lekkernij die alleen een bepaalde tijd van het jaar te eten is) hebben we heel veel kilometers gelopen en de hele stad gezien. De winkelstraten waren gezellig en autovrij, de wandeling naar het stadspark toe was ook heel mooi, maar het hoogtepunt was toch wel het uitzicht vanaf het hoogste puntje van de stad over de zee en de oude binnenstad. Na een late en lekkere lunch met veel Caesar salade zijn we teruggereden naar huis om op tijd aanwezig te zijn voor de ijshockeywedstrijd.

De wedstrijd was er een voor in de boeken, de laatste thuiswedstrijd van het seizoen en er moest gewonnen worden om nog kans te maken op play-offs. Het werd een spektakelstuk en iedereen heeft de hele wedstrijd op het puntje van de stoel gezeten, 10 goals, heel wat gebeuk en opstootjes verder was 6-4 de einstand, gelukkig in het voordeel van Halmstad.

Donderdagochtend heeft iedereen wat anders gedaan aangezien ik verplicht naar de Zweedse les moest om weer wat woordjes bij te leren. Het blijft een gekke taal, persoonsvormen doen ze niet aan, meervouden heb je weinig tot geen en door alle umlauten, apostroffen en trema’s is het zeker niet makkelijk te leren. Maar, het is zeker wel leuk om deze taal te leren. Ondertussen waren pap en mam naar de stad gegaan om ik denk schoenen of tassen voor mam te shoppen ;), zat Sjors nog op de hotelkamer te chillen en Lisan lekker uit te slapen. In de middag hebben we een klein stukje gereden om bij een natuurpark aan te komen met watervallen, na een flinke wandeling over het heuvelachtige en beboste terrein hebben we toch wel heel veel mooie dingen gezien, ik zou zeggen bekijk de foto’s, die zeggen meer dan dat er een hele alinea aan besteed wordt. ’s Avonds zijn we nog een keer gaan eten in het lekkerste restaurant van Halmstad, waar we dinsdagavond ook hebben gegeten. We hebben met z’n allen heel de avond dubbel gelegen en het heel gezellig gehad, zelfs Sjors heeft een biertje weten te scoren, maar daar bleef t dan wel bij (he Sjorske ;D ).

Vrijdag was alweer de laatste dag, helaas, maar het was wel een hele mooie dag. Göteborg moest er vandaag aan geloven, het weer zat gelukkig heel erg mee, de zon scheen aan een strakblauwe hemel! Ik voelde me zo verantwoordelijk dat ik had besloten te rijden aangezien de rest morgen al zo lang moest rijden :D ! Eenmaal aangekomen hebben we een stadswandeling weten te vinden die ons langs al het moois van de stad zou brengen. Vanuit het operagebouw zijn we door het oude stadcentrum naar een overdekte food hal gelopen, daarna hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje dat vol zat met locals. Drie keer raden wat we daar gegeten hebben … precies, Zweedse gehaktballetjes. Via de vismarkt en de rivier zijn we door het stadpark teruggelopen naar de auto, maar niet voordat we nog een aantal winkelcentra hadden gezien, want ja je moet toch ook met de vrouwen in het gezelschap rekening houden he. De terugreis ging ook prima, ik heb heerlijk rustig kunnen rijden met soms zelfs vier slapende mensjes in de auto haha. De laatste culinaire maaltijd voor mij in de komende 3 weken was in het restaurant van het hotel waar pap, mam en Sjors verbleven. Wederom was het een geslaagde avond en hebben we nog eens teruggekeken op de gezellige en leuke week, uiteraard onder het genot van een lekker rood wijntje.

Zaterdagochtend hebben we nog redelijk uit kunnen slapen en was het tijd om alles in te pakken en de auto uit te zwaaien naar Nederland. Ik heb een super leuke week gehad met iedereen hier en kijk alweer uit naar 3 weken as ik jullie allemaal weer kan zien in Nederland, dus hou maar vrij in de agenda van 6 t/m 9 Maart haha! In de tussentijd zal ik jullie zeker op de hoogte houden van alles, want er staat veel te gebeuren, het hoogtepunt is toch wel de trip naar Lapland waarna ik jullie hopelijk het noorderlicht kan laten zien!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!!

  • 14 Februari 2016 - 20:42

    Mustafa :

    Meneer Niels, ik zat niet te chillen in m'n kamer toen pap en mam uiteraard waren winkelen maar ik zat druk te leren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 17 Jan. 2016
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 9141

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 05 Juni 2016

Minor Halmstad

Landen bezocht: