De eerste dagen in Zweden - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Niels Boelaars - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zweden - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Niels Boelaars - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zweden

Door: Niels Boelaars

Blijf op de hoogte en volg Niels

20 Januari 2016 | Zweden, Halmstad

Na vier echte dagen geleefd te hebben in Halmstad vond ik het wel weer es tijd worden voor een update naar jullie toe! Te beginnen met de zondag, de eerste echte nacht hier in het koude Zweden ben ik goed doorgekomen, heb als een roos geslapen en werd om kwart voor elf uitgerust wakker. De dag begon helemaal goed toen ik de luxaflex (ja gordijnen hebben ze hier niet) omhoog deed en zag wat voor prachtig weer het was. Het was nog steeds overal wit van de sneeuw, maar de zon scheen en de lucht was strakblauw. Ik heb een foto van het uitzicht uit mijn kamer bijgevoegd. Het ontbijt was wel ff wennen, heel anders dan in Nederland want voor mij bestond het uit water en heel veel knackerbröd. Om half 1 begon Ajax, en ja dit heb ik gekeken, en nee jullie raden nooit met wie. Ik heb de hele wedstrijd van Ajax samen met twee Nederlandse meisjes gekeken. Toen de wedstrijd was afgelopen kwamen we er wel achter dat het hier echt om 4 uur iedere dag donker is. Dus nog snel maar even naar de supermarkt geweest om eten te halen en ’s avonds lekker de hele avond voetbal gekeken. Dit alles onder het genot van een lekker biertje, ofja dat was het plan, maar m’n zelfverzonnen koelkast bleek eerder een vriezer te zijn want m’n bier was bevroren.

De volgende dag moest ik ’s ochtends redelijk vroeg opstaan om voor het eerst naar de universiteit te gaan, we hadden met zes man afgesproken om samen te gaan en zo zaten we om 10:00 uur in de collegezaal. Na een korte introductie moesten we ons aanmelden, dit alles was super geregeld, genoeg mensen om alle studenten te helpen en de communicatie ging ook makkelijk. De universiteit bestaat uit zeker tien verschillende gebouwen, ziet er echt prachtig uit en is voorzien van alle faciliteiten (verschillende restaurants, sportfaciliteiten, een kapper, medische service, supermarkt en ga zo maar door). De eerste echte les was Strategic Marketing Management, ook dit was een introductiecollege, de docent was een aardige man maar wel een klein beetje verstrooid, hij had een powerpoint van 38 sheets gemaakt die bedoeld was voor les 1, alleen zijn we ondertussen 2 lessen verder en pas bij sheet 16.

Bij thuiskomt was het alweer donker, maar ik had nog de hele avond voor me, en die avond zou de eerste van zo schat ik, vele feestavonden worden hier. Wat er dan niet mag ontbreken is bier, wat ze zeggen over de prijs van alcohol in Zweden is niet helemaal waar. Echter, in de supermarkten kun je alleen maar bier van maximaal 3% alcohol krijgen, wil je meer dan moet je naar de staatswinkel waar je je vervolgens wél een ongeluk betaald. Gelukkig is daar iets op, de drankdealer, echt heel legaal klinkt het niet, maar toch, hij had goedkoop bier met een normaal alcoholpercentage voor een schappelijke prijs.

Nadat we zelf weer het een en anders goedkoops in mekaar hadden gekookt (eten iedere avond wel iets met vlees en groenten, dus nog best gezond) kon het feestje beginnen. In totaal waren we met 9 man, 6 Nederlanders en 3 Fransen. Naarmate de avond vorderden werd het steeds gezelliger, zelfs de wat stillere onder ons kwamen los en konden ineens heel goed Engels praten haha. Na een aantal potjes beerpong en de nodige rommel opgeruimd te hebben was het half 4 en tijd om naar bed te gaan.

Dinsdag was een grijze en grauwe dag, met alleen maar sneeuw, de perfecte dag dus om een beetje uit te kateren, wat op te ruimen, te skypen en wat schoolzaken te regelen, veel meer dan dat heb ik dan ook niet gedaan want woensdag moest ik ook weer vroeg op voor een nieuwe schooldag.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!!

  • 22 Januari 2016 - 14:35

    José:

    Gaaf uitzicht Niels.
    Zo te lezen vermaken jullie je prima daar.
    Leuk dat we jou zo kunnen volgen.Hou je haaks en tot over een poosje.
    Groeten uit de winkel in Nederweert.

    José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 17 Jan. 2016
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 9148

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 05 Juni 2016

Minor Halmstad

Landen bezocht: